Sunday, October 18, 2009

Trip To Kota Kinabalu : Day 2

Date : 8/10/2009
Supir : Mastika Liyana Ali & Sabri Salleh

Hari ke-2..Kiteorang sewa keta Wira,RM 150 sehari..macam agak mahal sebab keta hanya mampu 100-110 top speed..haha..bangun jam 8.30 pg kalo x silap..pas breakfast kami cergas menuju perjalanan ke Gunung Kinabalu..Perjalanan dijangka mengambil masa 2 jam stgh..Kami akan melalui Tuaran,Tamparuli dan tiba di kundasang..walau bagaimanapun,supir kami iaitu Mastika Liyana Ali telah tersilap membaca peta dan membawa kami ke arah ranau..kedegilan beliau telah membuat kami rugi 20-30 menet..

Di laluan yg betul,kami singgah sekejap di tamparuli untuk bergambar diatas jambatan tamparuli..biasa je sebenarnya jambatan ni..habis bergambar,kami sambung perjalanan ke kundasang..jalan ke kundasang amat berbelit2 dan bersimpang siur..hasilnya Mastika Liyana Ali pening+loya+lapa sepanjang perjalanan..

Dalam tgh hari,kami tiba di kaki gunung kinabalu..selepas bersiar2 sekejap di sekitar kaki gunung kinabalu,kami menikmati makanan tgh hari kedai makan area2 situ gak..pemandangan yg sangat best..makan sambil tgk puncak gunung kinabalu..peehhhhh!!ingatkan nak daki gunung tp kena buat temujanji dulu + kos+ mastika ,jadi x jadik naik..

Lepas makan,kami bergerak ke Poring Hot Spring. perjalanan amik masa 40 menet juga rasenya..sampai kat sana,kami pun naik canopy walkaway..alaa jambatan yg tergantung atas pokok tu..kadang2 ada rase gayat jugak..oh..disini saya berasa amarah yg amat..sebab dah la satu kamera kena caj RM 5,amik gambar dgn handphone pon kena bayar!!!agak2 la kalo nak cekik darah pon..mood saya telah turun secara mendadak..nasib baik acara merendam kaki di kola air panas tampak agak menarik dan meneutralkan kembali mood saya..

Selepas minum petang disitu(mahal+x best) kami pon bergerak pulang sebab ari pon da nak senja..otw back,singgah sebentar di pasar apa ntah untuk beli murtabak jawa(mastika),apam balik(AG) dan bontot ayam(Sabri)..Sempat berhenti ditepi jalan untuk menikmati juadah petang itu..bertemankan anjing liar dan pemandangan yg hebat..

eh?saya tertinggal sesuatu..kami sempat tgk bunga Rafflesia..kena byar RM 25 untuk 3 orang.. 1st time tgk live,ok laa..walaupon x betul2 pandai menghayati kecantikan bunga itu..sempat amik gambar dengan makcik otai penunjuk arah..sempoi je makcik ni..kita beriya pakai kasut,die pakai selipar jepon+kain batik je..hahahaha..

Sampai di hotel,saya ngan sabri pegi mkn kat pasar malam are2 kk..Mastika Liyana Ali xnak makan sebab pening katanya..Pas makan,balik hotel..ingat nak tido awal,tup2 tgh best rehat,Mastika Liyana Ali plak kata lapa,nak jalan2..pehhhhh..penat pon x abis lagi..pastu kiteorang kuar la tp saya tido dalam keta..mmg da tak terkawal penat ni+mood berjalan xder.. hahaha..pas balik kami pon ZZZzzzzZZZzzzzz...

Mastika Lyana nama sebenar said...

oit! kita bangun awal la! lupe ke?! eh chop. saya bangun awal. saya bangun pukul 6 sekian terima kasih

dan saya tak baca peta la weiiii saya dgr orang kat petronas tu ckp roundabout ketiga amik kanan bukan roundabout keduaaaa salah org petronasss

amik gambar dgn handphone pon kena bayar!!! <--- ni Tuhan bayar cash ke anda. sape soh keji amik gmbr saya

Mandara said...

saya nak cover awak sb tu cakap salah baca map..ni bocor rahsia sendiri..ikut cakap orang asing, lg la tak betul..lagipon x tau roundabout da masuk yg ke berapa.. aiihhh...